Därför ska du använda produktförsäkringar – eller tacka nej
PUBLICERAD 6/2/2023

Därför ska du använda produktförsäkringar – eller tacka nej

Ekonomi ”Du ska väl ha en försäkring?” brukar det heta när du köper en ny pryl. Men är produktförsäkringar verkligen nödvändiga? Eller tvärtom en bra idé? I den här guiden förklarar vi när du ska tacka ja – eller nej.

Text: Pär Brandt

När du köper en TV, mobiltelefon, glasögon, dator eller något annat brukar den sista frågan från försäljaren vara: ”Du ska väl ha en försäkring?”

Priset är oftast inte så högt och en försäkring är väl alltid bra, ifall något skulle hända? Eller?

Produktförsäkringar kan i många fall öka tryggheten, men de kan också vara totalt onödiga. Ibland benämns de som trygghetsavtal, förlängd garanti, tilläggsförsäkring eller mikroförsäkring. Men i grunden är alla en typ av produktförsäkring.

I den här guiden reder vi ut vad som är bra och dåliga produktförsäkringar. Släng inte pengar i sjön – läs vidare!

Gäller din hemförsäkring?

Det är inte lag på att ha hemförsäkring – på samma sätt som fordon måste försäkras – men vi skulle vilja påstå att du måste ha en hemförsäkring.

Det är helt enkelt den viktigaste och mest mångsidiga försäkring du kan ha. Läs gärna vår utförliga guide om hemförsäkring genom att klicka på länken.

När det gäller vitvaror och hushållsmaskiner, som tvätt- och diskmaskin, brukar hemförsäkringen ge ett gott skydd. I de fallen är behovet av produktförsäkring rätt litet.

Men dina glasögon täcks inte alltid av hemförsäkringen och då kan en produktförsäkring ge ett bra, extra skydd. Att spilla kaffe på din dator täcks oftast inte av hemförsäkringen, men ingår som regel i en produktförsäkring. Brukar du råka ut för sådana olyckor så är produktförsäkring en bra idé.

Oftast – men inte alltid – finns det en del av hemförsäkringen som kallas för drulle, eller otursförsäkring (ibland allriskförsäkring). Förenklat kan man säga att den täcker skador som uppstår om du klantat till det, eller tappat bort något. Som att välta ner mobiltelefonen så att den går sönder.

Kontrollera så att drulleförsäkringen ingår men tänk också på att det oftast utgår en självrisk. Ibland är självrisken högre än prylen som gick sönder, och då har man ingen nytta av försäkringen.

Jaha, var det där som mobilen låg ... nu behövs en produktförsäkring!

Gäller garantin?

En andra anledningen till att produktförsäkringar inte behövs är att fel redan täcks av en garanti som företaget erbjuder. Ofta räcker det med att man ”registrerar” sin produkt för att tillverkaren ska ge en förlängd garanti på 3–10 år.

Många tillverkare har en garanti på 1 år, men vissa butikskedjor erbjuder en ännu längre garantitid. Därför ska du inte enbart titta efter lägsta pris utan också kontrollera vem som ger bäst garantivillkor.

Köper du till exempel en robotdammsugare för rätt många tusenlappar, som sedan går sönder efter 18 månader, då kan garantitiden på 1 alternativt 2 år vara avgörande.

Du har även din reklamationsrätt som är en del av konsumentköplagen. I upp till tre år efter köp kan du reklamera ett fabrikationsfel. Dock bör du göra reklamationen snarast efter att felet upptäckts.

Konsumentköplagen uppdaterades och förstärktes 1 maj 2022. Till exempel så förlängdes den omvända bevisbördan från 6 till 24 månader. Du kan läsa mer om nya konsumentköplagen hos Konsumentverket genom att klicka på länken.

Inget åldersavdrag

En fördel hos produktförsäkringar är att de ibland inte har ett åldersavdrag, vilket flertalet hemförsäkringar har.

Om till exempel ett 3 år gammalt kylskåp går sönder får man ett nytt, utan avdrag, med produktförsäkring. Används hemförsäkringen så räknar bolaget ner värdet på produkten i förhållande till ålder och betalar en mindre ersättning.

En annan fördel är att produktförsäkringar oftast har lägre självrisk än hemförsäkringen, ibland ingen självrisk alls.

Det kan vara en stor fördel med produktförsäkringar, beroende på hur dyr pryl du köpt. Självrisken i hemförsäkringen ligger ofta kring 1.500 kronor. Det ska förstås vägas mot priset för produktförsäkringen.

Tänk på att skador som dina husdjur gör i ditt eget hem inte täcks av hemförsäkringen.

Finns det undantag?

I din hemförsäkring kan det finnas avtalsvillkor som gör att en skada inte ersätts, eller så reduceras beloppet. Tyvärr är det massor med finstilt text som dessutom är svårtolkad.

Både hemförsäkringar och produktförsäkringar brukar ha med ett avtalsvillkor som heter ”plötslig oförutsedd händelse”. Olika tolkningar av detta begrepp kan göra att konsumenten hamnar på kollisionskurs med försäkringsbolaget, eller företaget som sålt produktförsäkringen

En vattenskada behöver till exempel inte vara en ”plötslig oförutsedd händelse”. Försäkringsbolaget betraktar kanske istället skadan som ett handhavandefel eller försummelse – vilket inte ger någon ersättning.

Eftersom villkoren kan vara så svåra att tolka gäller det att ha dessa klara för sig. Vilket innebär att man kan behöva ringa eller maila företaget/bolaget för att få tydliga besked.

Pengar, pengar, pengar …

Man kan fråga sig varför butiker nästan alltid erbjuder produktförsäkringar. Svaret är enkelt: de är lönsamma – ibland ger de faktiskt högre intäkter än själva produkten!

Varje år säljs det flera miljoner produktförsäkringar i Norden. De flesta av oss har ju inte otur och försäkringarna används därför sällan, vilket ger butikerna en god extrainkomst. 

Att bestämma sig för en produktförsäkring blir nästan alltid ett väldigt stressat beslut. Man kan inte välja till försäkringen i efterhand eftersom butiken måste veta att produkten var felfri när den passerade ut genom dörrarna.

De flesta butiker och kedjor erbjuder öppet köp i 30 dagar. Den lagstadgade ångerrätten vid onlineköp (distansavtal) är 14 dagar. Kontrollera detta innan du tackar ja till produktförsäkringen. Om butiken tillämpar öppet köp kan du nämligen ångra köpet av själva försäkring men samtidigt behålla produkten.

Därför kan du tacka ja, åka hem och i lugn och ro läsa igenom villkoren i produktförsäkringen. Verkar nyttan dålig i förhållande till priset säger du upp försäkringen innan tiden för öppet köp gått ut. Antingen hos butiken eller försäkringsbolaget. Du bör få tillbaka pengarna direkt.

Rök från elektriska maskiner är inget bra tecken. Dra ut sladden direkt. 

Artiklar i samma ämne

Är du rätt försäkrad? Läs vår guide om hemförsäkring

Guide: Mitt husdjur har skadat – täcker försäkringen?

Skydda dig mot ID-kapning och nätbedrägerier

Försäkringsbolagslarmet: vattenskadorna i kök ökar

Privatleasing blir allt dyrare – detta måste du tänka på

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll

Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar
 

Mer om Ekonomi
Inflationen sjunker – detta händer med styrränta och dina banklån
Inflationen sjunker – detta händer med styrränta och dina banklån
Ekonomi

Dagens positiva besked om lägre inflation gynnar de svenska hushållen och sätter press på Riksbanken att även sänka styrräntan. Men det är för tidigt att blåsa ”faran över”, dina banklån …

Så fixar du fattiga januari
Så fixar du fattiga januari
Ekonomi

Efter jul och nyår är det många som har svårt att få pengarna att räcka till den 25:e. Följ Våra Hems råd och klara ekonomin under årets värsta månad.

Fynda på Black Friday – spara pengar och undvik att bli lurad
Fynda på Black Friday – spara pengar och undvik att bli lurad
Ekonomi

Det är lätt att bli fartblind när årets stora rea sätter igång. Black Friday och Black Week erbjuder unika fynd men också risk för att bli lurad. Läs vår guide …